úterý 5. listopadu 2013

Sklolaminátový květináč

Viděl jsem videa, kde vyráběli různé věci ze sklolaminátu a řekl jsem si, že si to chci vyzkoušet. Načetl jsem si pár článků jak na to, jak správně vybrat skelnou tkaninu či rohož a k tomu odpovídající pryskyřici s tvrdidlem. Objednával jsem u Havel Composites a do týdne bylo zboží doma.
Objednával jsem skelnou rohož o hustotě vláken 225g/m2, která je určena pro prosycování polyesterovými pryskyřicemi, dále polyesterovou pryckyřici základní bezbarvou a jako tvrdidlo jsem použil Butanox M 50 peroxid.

Přemýšlel jsem co bych skusil vyrobit nenáročného a volba padla na květináč. Obalil jsem ho starou silonovou podkolenkou, aby se to na něj lépe chytlo a taky abych vyrovnal záhyby.

Pak už jsem nanesl základní vrstu pryskyřice s tvrdidlem v poměru daným výrobcem. Celý proces spočívá v pokládání kusů rohoží a následým prosycováním pryskyřicí. Důležité je zbavit se malých bublinek pod jednotlivými vrstvami. Třeba malým kovovým válečkem. Než se to člověk naučí bude zalepený až za ušima, stejně jako já.
Jakmile je hotovo, necháme hotový výrobek vytvrdit zhruba na 24 hodin při teplotě okolo 20 stupňů v dobře větrané místnosti. Jelikož tolik stupňů snad doma nikde nemáme nechal jsem to ve sklepě.

Vytvrzený sklolaminát sundáme z formy a nadále opracováváme běžnými prostředky do finální podoby.
Příště použiju jemnější tkaninu a řidší pryskyřici pro snadnější práci.
[Fotky]